Overzicht
- Puma, Nike en Adidas zijn de wereldleiders op het vlak van sportkledij
- Sustainalytics onderzoekt hun duurzaamheid qua milieu, sociaal beleid en goed bestuur
- Adidas krijgt de gouden medaille en heeft de hoogste milieuscore van de volledige sector
- Puma behaalt zilver met ambitieuze doelstellingen qua milieu, mensenrechten en veiligheid
- Nike presteert zwakker dan haar concurrenten
Puma, Nike en Adidas zijn de wereldleiders op vlak van sportkledij. Ze ondersteunen hun imago niet alleen door sportsponsoring, maar zetten ook in op duurzaamheid. Alle drie hebben ze een duurzaamheidsplan uitgewerkt met ambitieuze doelstellingen die ze willen realiseren tegen 2020. Het onderzoeksbureau Sustainalytics volgt dit op en analyseert hun inspanningen op drie domeinen: milieu, sociaal beleid en goed bestuur. Die worden ook de ESG-criteria genoemd. Ze kennen aan elk bedrijf een globale ESG-score toe als een rapportcijfer voor hun duurzaamheidsbeleid.
Adidas is koploper op het vlak van duurzaamheid en is op milieuvlak de beste speler van de sector.Guy Janssens
Goud voor Adidas
Adidas is koploper met een ESG-score van 75. Vooral qua milieu scoort het bedrijf hoog. Met een Environment-score van 80 is het bedrijf zelfs de leider in haar sector. Adidas mikt op een verlaging van het waterverbruik, het terugschroeven van de afvalberg en afvalrecyclage. Met specifieke projecten zoals ‘Parley for the Oceans’ werkt het bedrijf ook mee aan het verminderen van plastic afval in de oceanen. Andere doelstellingen zijn het energieverbruik met 20% en de CO2-uitstoot jaarlijks met 3% reduceren. Op sociaal vlak en wat goed bestuur betreft scoort het concern volgens Sustainalytics iets beter dan gemiddeld.
Zilver voor Puma
Puma zit met een ESG-score van 70 in het 85e percentiel van de sector. Met andere woorden: 15% van haar concurrenten presteert beter qua duurzaamheid. Het bedrijf stelt in haar duurzaamheidsplan ‘10 for 20’ tien realistische doelstellingen voorop die het wil realiseren tegen 2020. Die hebben onder meer betrekking op mensenrechten bij toeleveranciers en de strijd tegen de klimaatverandering door de CO2-uitstoot te verminderen, water- en luchtvervuiling bij toeleveranciers aan te pakken en de veiligheid in de fabrieken te verhogen. Het bedrijf geeft aan dat het op alle vlakken op schema zit, wat de goede score van Sustainalytics bevestigt.
Nike zet zwaar in op dure sponsordeals, wat ten koste gaat van de lonen van de arbeiders.
Brons voor Nike
Nike presteert met een ESG-score van 65 slechter dan haar directe concurrenten. Sustainalytics verwijst hiervoor naar de beperkte vooruitgang op sociaal vlak en op gebied van goed bestuur. Met scores van respectievelijk 58 en 59 presteert het concern op deze domeinen slechter dan gemiddeld. Oorzaak: de prioriteiten van het concern liggen te veel bij de aandeelhouder en te weinig bij het personeel. Het bedrijf zet zwaar in op dure sponsordeals, wat ten koste gaat van de lonen van de arbeiders. Hierdoor is het aandeel van de bedrijfsomzet dat naar het personeel vloeit met 30% gedaald sinds 1995. Op milieuvlak zet het bedrijf vooral in op het verminderen van het energieverbruik en de CO2-uitstoot, en het gebruik van duurzame materialen.