Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
Moeten vrouwen de wereld redden?
17 JUL

Moeten vrouwen de wereld redden?

17.7.2018
Caroline Thijssen – Head of Sustainable & Responsible Development Retail & Private Banking
Caroline Thijssen Head of Sustainable & Responsible Development Retail & Private Banking Bekijk alle experts
Aangemaakt op 17.7.2018 08:52
Gepubliceerd op 17.7.2018 08:52
Een betere wereld, daar kan niemand iets tegen hebben. Om daarover te brainstormen en concrete ideeën uit te wisselen, bracht BNP Paribas Fortis begin juni driehonderd vrouwelijke ondernemers en topvrouwen uit het Belgische bedrijfsleven samen in Brussel voor de alleerste editie van 'Women for a changing world'.

Overzicht

  • Om winstgevend te blijven, moeten bedrijven nu overschakelen op duurzame modellen 
  • Dé kernvraag vandaag voor elke ondernemer: schep ik toegevoegde waarde voor de planeet?
  • Jongere generaties kijken anders aan tegen duurzaamheid dan voorgaande generaties
Om het hoofd te bieden aan de grote uitdagingen van de toekomst zullen bedrijven en ondernemers zichzelf de komende jaren moeten heruitvinden. Een open deur natuurlijk. Hoe dat in de praktijk aanpakken: dat was de centrale vraag op het event 'Women for a changing world'. Centraal stonden de zeventien zogeheten SDG’s (Social Development Goals), die overheden, bedrijven en burgers moeten verbinden in hun inspanningen voor een meer duurzame samenleving. Keynote-spreker van dienst was Philippe Joubert, de internationaal bekende duurzaamheidsadviseur. Hij werkte jarenlang voor de Franse energiereus Alstom, en richtte in 2012 zijn eigen bedrijf Earth On Board op.

Winstgevend op langere termijn

Met zijn bedrijf wil Joubert raden van bestuur en directiecomités van grote bedrijven adviseren over duurzaamheid en sociale impact. Het is zijn overtuiging dat alleen bedrijven die vandaag omschakelen, ook op langere termijn voldoende winstgevend zullen blijven. Joubert zit ook in de raad van bestuur van het Cambridge Institute for Sustainability Leadership (CISL). “Het is een hardnekkig misverstand dat duurzaamheid en winstgevendheid elkaar in de weg zouden staan”, vertelde Joubert zijn publiek. “Op korte termijn zullen bedrijven die nu resoluut kiezen voor een meer duurzame aanpak inderdaad een stukje aan winstgevendheid moeten inboeten, maar op langere termijn besparen ze geld.”
Het is een hardnekkig misverstand dat duurzaamheid en winstgevendheid elkaar in de weg staan.Philippe Joubert, duurzaamheidsexpert

Miljardenfactuur voor sjoemelsoftware

“Er komt namelijk vroeg of laat een dag dat bedrijven die de switch nog niet hebben gemaakt, de rekening moeten betalen voor de vervuiling, ontbossing of klimaatverandering waar ze mee verantwoordelijk voor zijn”, klonk het in Brussel.
Joubert verwees daarbij onder meer naar Volkswagen, een bedrijf dat voor zijn gebruik van ‘sjoemelsoftware nu al een miljardenfactuur gepresenteerd krijgt’ in de vorm van het verlies aan beurswaarde. “Dé kernvraag die alle bedrijven zich vandaag zouden moeten stellen, is dan ook: scheppen we vandaag effectief meerwaarde voor álle stakeholders, inclusief deze planeet?”

Prijs voor CO2-uitstoot

Joubert kon het in zijn speech niet genoeg benadrukken: managers moeten afstappen van het idee dat ze zich alleen moeten schikken naar wettelijke verplichtingen. “De wet loopt altijd achter”, zo vindt hij. “Neem nu de prijs voor CO2-uitstoot. Zelfs in Europa blijft dat een bijzonder lastig gegeven en wordt de uitstoot nog altijd niet voldoende mee in rekening gebracht.” Hij pleit ervoor om bij belangrijke beslissingen over investeringen nu al te werken met een soort schaduwprijs. Vanuit het idee dat er vroeg of laat wel een correcte prijs zal volgen. Zo komen managers niet voor verrassingen te staan als het echt zover is.”

Rekening houden met jongere generaties

Volgens Joubert zitten we nu volop in een overgangsfase. “Bedrijven kunnen niet langer doen alsof alles bij het oude blijft. Er is niet alleen de dreiging dat de externe kosten ooit worden doorgerekend, maar er is ook de druk van toezichthouders, allerlei stakeholders én de consument. De jongere generaties kijken nu al heel anders aan tegen duurzaamheid dan de voorgaande generaties. Daar moet het bedrijfsleven rekening mee houden.”
In 2030 wil Coca-Cola alle verpakkingen die het op de markt brengt, terugnemen en recycleren.Ulrike Sapiro, Coca-Cola

Ambitieus engagement van Coca-Cola

In het kielzog van Joubert volgden er praktijkgetuigenissen van onder andere Colruyt en Coca-Cola. Vrouwelijke getuigenissen, dat spreekt. Astrid Van Parys, is bij Colruyt Group verantwoordelijk voor duurzaam ondernemen. Ze richtte zich tot het haast honderd procent vrouwelijke publiek. “Wij vrouwen hebben de natuurlijke gave om beter en sneller de correlatie tussen de dingen te zien.” 
Voor een bedrijf als Coca-Cola liggen dingen qua duurzaamheid moeilijker, en dat gaf Ulrike Sapiro, global senior director bij de frisdrankengigant, ook ruiterlijk toe. Toch pakte ze in Brussel uit met een bijzonder ambitieus engagement: in 2030 wil Coca-Cola alle verpakkingen die het op de markt brengt, terugnemen en ze dan recycleren voor hergebruik.

Workshops met concrete ideeën

Daarna was het tijd om al die mooie woorden ook in daden om te zetten. Alle aanwezigen konden zich aanmelden voor twee van de in totaal negen workshops die concrete ideeën aanreikten op vlak van circulaire economie, duurzame voedingsketens of welzijn op het werk.
Nogal wat aanwezige vrouwen toonden zich achteraf bijzonder opgetogen over deze eerste uitgave van 'Women for a changing world'. BNP Paribas Fortis kondigde dan ook aan verder te willen gaan op het ingeslagen pad.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Caroline Thijssen Head of Sustainable & Responsible Development Retail & Private Banking
Trefwoorden: Impact investing
Deel:
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.