Overzicht
- Private Banking doneert een deel van de beheersvergoeding van een van haar SRI-fondsen aan de KBS
- Lokale maatschappelijk geëngageerde organisaties ontvangen structurele financiële steun
- Cliënten kunnen via hun duurzame belegging lokale organisaties helpen
- Dit jaar ontvangen 12 nieuwe organisaties financiële steun dankzij de private bank
- Cliënten stemmen elk jaar voor het sociale project dat hen na aan het hart ligt
BNP Paribas Fortis Private Banking is al meer dan drie jaar hoofdsponsor van het Venture Philantropy Fund van de
Koning Boudewijnstichting (KBS). Caroline Thijssen is vanuit haar functie nauw betrokken bij de samenwerking. "Organisaties die een maatschappelijke en/of sociale meerwaarde leveren, krijgen drie jaar lang structurele steun", vertelt ze. "Een onafhankelijk investeringscomité met diverse experts beslist over de ingediende dossiers. De organisaties ontvangen een maximale steun van 80.000 euro verspreid over drie jaar. Met dat bedrag kunnen ze externe consultancy of beleidsinvesteringen financieren."
Onze cliënten willen meer en meer een maatschappelijke impact via hun beleggingen.Caroline Thijssen
Duurzame beleggingsfondsen
De ingehuurde experts maken de organisaties professioneler. "Op vlak van financieel beheer bijvoorbeeld, maar ook in impactmeting, governance of hr-beleid", legt Caroline Thijssen uit. "Dat maakt ze doeltreffender en toekomstbestendiger. Het versterkt hun algemene werking en beleidsstrategie." Al meer dan 20.000 cliënten kiezen voor duurzame beleggingsfondsen. Dat aantal stijgt nog elk jaar. En dus kan BNP Paribas Fortis elk jaar meer organisaties uit het KBS-fonds steunen."Het bedrag steeg van 237.000 euro in 2015 over 650.000 euro in 2016 tot 1,5 miljoen euro in 2017. Dat is een ongezien hoog bedrag. Het is duidelijk dat onze cliënten meer en meer een maatschappelijke impact willen via hun beleggingen."
Het bedrag dat BNP Paribas Fortis Private Banking doneert aan het KBS-fonds stijgt elk jaar. Voor 2017 is dat 1,5 miljoen euro.
Cliënten stemmen voor lokale organisaties
Onze bank houdt elk jaar een online stemming. Cliënten die investeren in SRI-oplossingen, kunnen zo duidelijk maken welke organisaties hen na aan het hart liggen. "Zij krijgen bovenop de financiële steun via het fonds nog extra marketing- en media-aandacht via BNP Paribas Fortis", stelt Caroline Thijssen. "Persconferenties, krantenartikels, radiospots, visibiliteit op sociale media... Dat alles verhoogt de bekendheid van hun organisatie." De Lochting (een bioboerderij), Accueil familial d’Urgence (dringende tijdelijke opvang van kinderen) en Goods to Give (inzamelen van producten voor OCMW's) waren de winnaars van de laatste stemming.