Beleggen in de samenleving
De coronapandemie had een impact op hoe jonge vrouwen tussen 25 en 35 jaar aankijken tegen geldzaken. Investeringsplatformen in Amerika en, in mindere mate, Europa zagen een explosieve toename van het aantal nieuwe beleggers. Daar waren proportioneel meer vrouwen bij. Die willen veel vroeger financiële onafhankelijkheid. Maar 10% van de vrouwen belegt. Het komt er dus op aan om hun specifieke verwachtingen in te lossen. Vrouwen willen vooral beleggen in ondernemingen die positieve, duurzamere waarden en veranderingen in de samenleving verdedigen. Vrouwen zijn beleggers, net als mannen, maar ze moeten de stap zetten. Hun risicobereidheid heeft meer te maken met persoonlijke omstandigheden, levensstijl en financiële kennis, dan met het feit dat ze een vrouw zijn. Een paar opmerkelijke observaties:
- Vrouwen hebben vaak een gebrek aan vertrouwen in hun vaardigheden;
- Ze hebben ook te kampen met tijdsgebrek;
- Vrouwen willen in elke situatie begrijpen waar hun geld naartoe gaat, waarvoor het zal worden gebruikt en hoe dat gebruik aansluit bij hun waarden.