Overzicht
- Chinese elektrische wagens hebben een concurrentievoordeel door o.a. overheidssubsidies
- Invoerrechten op Chinese auto’s en betaalbare elektrische modellen moeten Europese fabrikanten ademruimte geven
- Europese bedrijven hebben leidende posities voor elektrificatie en industriële gassen
Chinese elektrische wagens geven gas
Door de opkomst van Chinese elektrische wagens (EV's) lijkt de Europese auto-industrie tegen een behoorlijk zwaar parcours aan te kijken. Chinese producenten kunnen immers vaak profiteren van overheidssubsidies, waardoor hun productiekosten lager liggen. Dit geeft hen een concurrentievoordeel ten opzichte van hun Europese tegenhangers en dat zowel in China als in Europa.
Vroeger was de Chinese automarkt een wingewest voor Europese fabrikanten zoals BMW, Mercedes en Volkswagen. Maar door de bikkelharde concurrentie verliezen ze er marktaandeel. Niet alleen de lagere prijzen spelen hen parten, ook de steeds betere kwaliteit van de Chinese EV’s doet de Chinese consument vaker voor binnenlandse auto’s kiezen.
Om nog maar te zwijgen van het gigantische aanbod: er zijn letterlijk honderden Chinese autofabrikanten waarvan maar een kleine minderheid zijn producten exporteert.
Invoerrechten en betaalbare modellen
Om de eigen auto-industrie te beschermen, heeft Europa invoerrechten ingevoerd op Chinese elektrische wagens. Deze maatregel geeft Europese producenten wat ademruimte en tijd om zelf goedkopere modellen te ontwikkelen.
Fabrikanten zoals Renault en Stellantis (met o.a. Peugeot en Citroën) beginnen stilaan betaalbare EV-modellen op de markt brengen, een positief signaal voor de toekomst en eigenlijk essentieel om hun toekomst veilig te stellen.
Innovaties in batterijtechnologie
Misschien wel de belangrijkste factor in de kostenreductie van EV's is de overstap naar goedkopere batterijtechnologieën. Europese fabrikanten maken nu meer en meer gebruik van lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijen, die goedkoper zijn dan de traditionele nikkel-kobalt-mangaan (NCM) batterijen. Deze technologische vooruitgang helpt Europese producenten om concurrerender te worden op de EV-markt.
Dominantie in elektrificatie
Hoewel de auto-industrie het moeilijk heeft, zijn er sectoren waar de Europese industrie een leidende rol speelt. Bedrijven zoals Schneider Electric, Siemens en ABB zijn wereldwijd actief en leveren puike prestaties op het gebied van de elektrificatie van gebouwen en elektrische netwerken.
Deze bedrijven profiteren van de elektrificatie die samengaat met de energietransitie. Daardoor zijn er heel wat investeringen nodig om de elektriciteitsinfrastructuur te versterken en uit te breiden.
Leiders in industriële gassen
In de chemische sector zijn Europese bedrijven zoals Air Liquide en Linde dominant in de productie van industriële gassen. De groei in deze sector komt vooral door investeringen in waterstofproductie via elektrolyse.
Ook zij spelen een belangrijke rol in de energietransitie en laten zien dat Europa in bepaalde segmenten nog steeds een voortrekkersrol kan vervullen.
Kerncijfers van 23/10/2024
|
Index |
Slotkoers |
+/- |
Sinds begin 2024 |
België: Bel-20 |
4281,87 |
0,05% |
15,48% |
Europa: Stoxx Europe 600 |
518,84 |
-0,30% |
8,31% |
VS: S&P500 |
5797,42 |
-0,92% |
21,54% |
Japan: Nikkei |
38104,86 |
-0,80% |
13,87% |
China: Shangai Composite |
3302,80 |
0,52% |
11,02% |
Hongkong: Hang Seng |
20760,15 |
1,27% |
21,78% |
Euro/dollar |
1,08 |
-0,32% |
-2,46% |
Brent olie |
74,97 |
-1,34% |
-3,50% |
Goud |
2710,92 |
-1,20% |
31,25% |
Belgische 10 jaarsrente |
2,90 |
|
|
Duitse 10 jaarsrente |
2,31 |
|
|
Amerikaanse 10 jaarsrente |
4,23 |
|
|
Source: Refinitiv Datastream