Overzicht
- De private bank keert deel van de beheerscommissie van zijn belangijkste SRI-fonds uit
- Daarmee versterkt de private bank 21 nieuwe sociale organisaties in 2018
- Met ongeveer 4 miljoen euro ondersteunde de private bank sinds juni 2015 al 47 projecten
Op vrijdag 1 juni kwam het investeringscomité van het
Venture Philanthropy Fonds (VP Fonds) samen. Dit fonds is ondergebracht in de Koning Boudewijnstichting en helpt sociale projecten. En elk jaar ontvangen deze projecten een financiële bijdrage van BNP Paribas Fortis Private Banking. Uit meer dan 100 dossiers koos het comité 21 initiatieven, die vanaf 2018 een bedrag van in totaal 1.491.000 euro krijgen. Dat is een recordsom. Het grote succes van het duurzame beleggingsaanbod van de bank vertaalt zich in een groeiend aantal organisaties die ze ondersteunt (zie grafiek). Sinds juni 2015 keerde het VP Fonds in totaal een bedrag uit van ongeveer 4 miljoen euro aan 47 verschillende projecten.
Door het grote succes van het duurzame beleggingsaanbod kan de bank een groeiend aantal organisaties ondersteunen.
Mikken op structurele versterking
“De financiële hulp geeft de geselecteerde organisaties extra zuurstof. Ze hebben die ook echt nodig”, benadrukt Caroline Thijssen. Als Head of Sustainable and Responsible Development bij BNP Paribas Fortis volgt zij de samenwerking met de Koning Boudewijnstichting op de voet. “De stichting is verplicht om minstens de helft van het geld dat ze ontvangt, te besteden aan consultancy”, legt ze uit. “Dat verzekert dat de organisaties die we ondersteunen zich structureel versterken qua financieel en strategisch beheer, bij het meten van hun impact en op vlak van human resources.”
Onze financiële hulp geeft de organisaties die we bijstaan extra zuurstof. Ze hebben die ook echt nodig.Caroline Thijssen
Solidariteit tussen bank en verenigingen
De private bank is de belangrijkste geldschieter van het VP Fonds, maar wil meer zijn dan dat. «We delen ook ons netwerk met de organisaties die we bijstaan, we geven hen maximale zichtbaarheid en de bankmedewerkers kunnen een teambuilding doen in de organisaties”, vertelt Caroline Thijssen. “Daardoor leren we elkaar goed kennen en ontstaat er solidariteit. Het slaat een brug tussen de financiële sector en het verenigingsleven.” Ook de cliënten van de bank worden daarbij betrokken. Hoewel een onafhankelijk investeringscomité de projecten selecteert, kiezen zij elk jaar welke projecten hen het nauwst aan het hart liggen. Die krijgen extra aandacht bij de bezoeken op het terrein, in persberichten, in reclamecampagnes, enzovoort.