Overzicht
- Winstname op Chinese aandelen
- Ook gevolgen voor Europese en Amerikaanse markten
- Escalatie met bijkomende heffingen
Winstname op Chinese aandelen
De Chinese aandelenmarkten klommen bij de opening aanvankelijk naar het hoogste niveau in meer dan twee jaar, maar verloren stoom nadat de voorzitter van het Chinese Economische Planningsbureau, Zheng Shanjie, weinig nieuwe en ingrijpende maatregelen aankondigde. Beleggers stellen zich de vraag of de huidige maatregelen wel voldoende zijn om de Chinese (vastgoed) problemen een halt toe te roepen.
Ook gevolgen voor Europese en Amerikaanse markten
Aandelen van aan China blootgestelde bedrijven, zoals Europese luxebedrijven, deelden in de klappen. Ze waren eind vorige maand gestegen nadat Peking een hele reeks stimuleringsmaatregelen had ingevoerd om de noodlijdende economie te ondersteunen, maar lijden dus ook onder de zorgen rond het stimulipakket. Hiernaast wordt bij de luxebedrijven ook gevreesd dat zij het slachtoffer zouden kunnen zijn van een toekomstige handelsoorlog met hogere in – en uitvoertarieven tussen de EU en China.
De sombere stemming sloeg over naar de Amerikaanse markten. Onder meer Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen, gaming bedrijven en IT spelers met blootstelling aan China deelden in de klappen.
Escalatie met bijkomende heffingen
China kondigde ook aan om bijkomend voorlopige invoertarieven op te leggen op de invoer van Brandy uit de Europese Unie. Een aankondiging die een negatieve impact had op de aandelen van Europese distilleerders.
Het Chinese ministerie van Handel zei dinsdag dat de tarieven zouden variëren van 30,6% tot 39,0%, en vrijdag van kracht zouden worden.
In een afzonderlijke verklaring zei het ministerie ook dat het blijft kijken naar het verhogen van de invoerrechten op benzinevoertuigen uit de EU, waarvan er vele in Duitsland worden gemaakt. China is een belangrijke markt voor veel Europese autofabrikanten.
De aankondigingen van het ministerie komen nadat de EU-lidstaten vrijdag hebben gestemd om de komende vijf jaar invoertarieven tot 45% op te leggen aan elektrische voertuigen die in China worden gemaakt, in een poging om Europese autofabrikanten te beschermen te midden van toenemende concurrentie met hun Chinese tegenhangers.
Kerncijfers van 8/10/2024
|
Index |
Slotkoers |
+/- |
sinds begin 2024 |
België: Bel-20 |
4225,17 |
-0,91% |
13,95% |
Europa: Stoxx Europe 600 |
516,64 |
-0,55% |
7,85% |
VS: S&P500 |
5751,13 |
0,97% |
20,57% |
Japan: Nikkei |
38937,54 |
-1,00% |
16,36% |
China: Shangai Composite |
3489,78 |
4,59% |
17,31% |
Hongkong: Hang Seng |
20926,79 |
-9,41% |
22,76% |
Euro/dollar |
1,10 |
-0,05% |
-0,69% |
Brent olie |
77,15 |
-3,91% |
-0,70% |
Goud |
2612,40 |
-1,09% |
26,48% |
Belgische 10 jaarsrente |
2,86 |
|
|
Duitse 10 jaarsrente |
2,25 |
|
|
Amerikaanse 10 jaarsrente |
4,02 |
|
|
Bron: Refinitiv Datastream