Na een valse start op maandag, waarbij heel wat beurzen nog gesloten waren vanwege het verlengde paasweekend, werd op dinsdag officieel het nieuwe kwartaal ingeluid. Dit gebeurde met gemengde gevoelens en enkele contrasten ten opzichte van wat we zagen sinds het begin van 2024.
De Amerikaanse indexen sloten dinsdag lager, in navolging van hun voorzichtige opening op maandag. De Dow Jones Industrial Average daalde 1%, wat een poging om de sleutelgrens van 40.000 punten te bereiken in de weg stond. Ook de S&P 500 en de technologie-zware Nasdaq Composite daalden. In Europa openden de beurzen gisteren pas na een verlengd paasweekend en sloten zij, na een sterke start, met een verlies van bijna 1%.
Amerikaanse obligaties bleven worstelen, met rentevoeten op 10-jarige staatsobligaties die richting 4,40% zweefden, de hoogste niveaus van 2024. Europese obligaties volgden plichtsbewust met een stijging naar 3% van bijvoorbeeld de Belgische tienjaar rente.
Er blijven dan ook twijfels bestaan over de geplande renteverlagingen van de Federal Reserve, gezien de verrassende veerkracht van de Amerikaanse economie. Gisteren bevestigden hoger dan verwachte fabrieksorders dat Joe Biden mogelijks met een sterke economie naar de stembus gaat in november. Goed nieuws voor de huidige president, maar aandelenbeleggers zien dit als een teken dat de rente langer hoog zal blijven.
Nadat de Chinese CSI 300 index op maandag de sterkste winst in een maand wist te behalen, volgde de Hang Seng index in Hong Kong op dinsdag met een winst van 2,36%. Sterke cijfers komende van de industrie op het Chinese vasteland wist investeerders te overtuigen dat het economische herstel van het land langzaamaan aan kracht wint. De Hang Seng Tech index wist sinds een dieptepunt in januari zelfs meer dan 20% te stijgen en bevindt zich dus technisch gezien in een stierenmarkt.
Tesla moest gisteren bekennen voor het eerst sinds de pandemie een jaar-op-jaardaling van verkoopcijferscijfers mee te maken. De elektrische autobouwer rapporteerde een wereldwijde levering van 387.000 voertuigen, wat aanzienlijk lager is dan de verwachte 449.000 en de 484.000 geleverde wagens in het laatste kwartaal van 2023. Daarnaast lag de productie van 433.000 voertuigen ook onder de geschatte 453.000.
De voornaamste reden voor deze vertraging lijkt een algemene krimp van de vraag naar elektrische wagens te zijn, zoals ook door andere autobedrijven gerapporteerd wordt. Daarnaast is er ook de opkomst van het Chinese BYD, een te duchten concurrent, dat met de nodige staatssteun het vuur aan de schenen legt van de Amerikaanse marktleider.
De daling van 4,90% gisteren komt ongelegen, gezien het Tesla sinds het begin van 2024 nu een verlies van bijna 33% is opgelopen. De term ‘Magnificent 7’ werd door vele beursvoyeurs al langer niet meer gebruikt gezien de slechte beursprestaties van zowel Tesla als Apple sinds de start van het jaar. Het bedrijf van serie-ondernemer Elon Musk lijkt zijn status van beurslieveling dan ook langzaamaan te verliezen.
Kerncijfers van 2/4/2024 |
|||
Index | Slotkoers | +/- | Sinds begin 2024 |
België: Bel-20 | 3829,98 | -0,41% | 3,30% |
Europa: Stoxx Europe 600 | 508,57 | -0,80% | 6,17% |
VS: S&P500 | 5205,81 | -0,72% | 9,14% |
Japan: Nikkei | 39838,91 | 0,09% | 19,05% |
China: Shangai Composite | 3074,96 | -0,08% | 3,36% |
Hongkong: Hang Seng | 16931,52 | 2,36% | -0,68% |
Euro/dollar | 1,08 | 0,20% | -2,54% |
Brent olie | 88,90 | 1,69% | 14,43% |
Goud | 2258,93 | 1,07% | 9,37% |
Belgische 10 jaarsrente | 3,00 | ||
Duitse 10 jaarsrente | 2,41 | ||
Amerikaanse 10 jaarsrente | 4,36 |
U vond dit artikel de moeite?