Hoe zwaar die schuldenberg doorweegt, wordt vaak afgewogen ten opzichte van het BNP (de som van alles wat in een land geproduceerd wordt). In 1992 werd in Maastricht afgesproken dat die verhouding voor de eurolanden best niet hoger was dan 60%. Frankrijk zit momenteel aan 113%. Dit bv. in tegenstelling tot Duitsland waar die 60% tot voor kort wel nog de norm was. Het lijkt dan ook niet onlogisch dat de rente die Frankrijk op zijn 30 jaar staatsleningen moet betalen (4.05%) merkelijk hoger ligt dan de Duitse (3.25%). Maar hoe verklaar je dat Amerika een nog veel hogere rente moet betalen (4.7%) terwijl hun staatsschuld niet zo gek veel hoger is (123%)? En wat met Japan, waar de staatsschuld 237% bedraagt van het BNP. De rente die zij nu moeten betalen (3.45%) is veel hoger dan in het recente verleden, maar nog steeds duidelijk lager dan Frankrijk en Amerika. Wat maakt dat die Mount Fuji aan schulden niet onoverkomelijk blijkt?
In de eerste plaats de rente. Japan heeft lange tijd te kampen gehad met deflatie, waardoor hun rente zeker niet de hoogte moest ingaan. De rente op staatspapier was zelfs lange tijd negatief. Op zulke momenten voel je uiteraard niet de druk om aan schuldafbouw te doen. Recent is de inflatie wel gestegen, maar de niveaus die wij kenden bij de start van de oorlog in Oekraïne heeft Japan nooit gekend.
Daarnaast verschilt de gemiddelde looptijd van die schuld van land tot land. Een land met een relatief lange gemiddelde looptijd betaalt wellicht een beetje meer rente, maar moet minder schrik hebben van een plotse renteopstoot. De Belgische staatsschuld heeft een gemiddelde looptijd van +10 jaar, Japan zit daar niet ver onder. In Amerika is dat nauwelijks meer dan 5 jaar.
Wie de eigenaars van die schuld zijn, is een volgende uitleg waarom die rentelast in Amerika als een veel groter probleem wordt gezien dan elders. Ruwweg 50% van de staatsleningen van de USA zijn in handen van Aziatische beleggers, vaak de Centrale Banken. Die externe beleggers zijn minder trouw en moeten met hogere rentevoeten overtuigd worden om hun vervaldagen telkens weer te herbeleggen. Elders in de wereld, bv. in België en Japan, zijn het veel meer de lokale beleggers die de staatsschuld dragen. Zij zijn gemakkelijker te motiveren om in uitzonderlijke omstandigheden hun land ter hulp te snellen. Kijk maar naar de massa geld die de Leterme-bon in 2011, en 2 jaar geleden de staatslening van Van Peteghem, in beweging konden brengen.
In laatste instantie is er ook de belastingvoet. Overheden die in problemen komen om hun staatsschuld terug te betalen, kunnen in theorie steeds hun belastingen verhogen om aan hun verplichtingen te voldoen. Maar dat gaat moeilijker als je zoals België en Frankrijk al met een belastingvoet van rond de 50% zit. Op dat vlak zijn Amerika (32%) en Japan veel beter af (37%).
Kerncijfers van 16/9/2025 |
|||
Index | Slotkoers | +/- | Sinds begin 2025 |
België: Bel-20 | 4707,31 | -1,20% | 10,38% |
Europa: Stoxx Europe 600 | 550,79 | -1,14% | 8,50% |
VS: S&P 500 | 6606,76 | -0,13% | 12,33% |
Japan: Nikkei | 44902,27 | 0,30% | 12,55% |
China: Shangai Composite | 3861,87 | 0,04% | 15,22% |
Hongkong: Hang Seng | 26438,51 | -0,03% | 31,80% |
Euro/dollar | 1,19 | 0,80% | 14,46% |
Brent olie | 68,52 | 1,54% | -8,32% |
Goud | 3684,37 | 0,52% | 40,34% |
Belgische 10 jaarsrente | 3,23 | ||
Duitse 10 jaarsrente | 2,69 | ||
Amerikaanse 10 jaarsrente | 4,03 |
U vond dit artikel de moeite?