Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
Hoe helpt u iemand die niet digitaal vaardig is?
Trends Volgen De categorie volgen
24 OKT

Hoe helpt u iemand die niet digitaal vaardig is?

24.10.2022
Alenka Le Compte – Staff Member digital inclusion Mediawijs
Alenka Le Compte Staff Member digital inclusion Mediawijs
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 21.10.2022 10:50
Gepubliceerd op 24.10.2022 04:50
Ongeveer de helft van de Belgische bevolking is digitaal kwetsbaar. De kans is dus groot dat ook iemand in uw omgeving moeite heeft met de digitale versnelling. Hoe reikt u hen de helpende hand?
Onze maatschappij wordt almaar digitaler. Voor veel mensen is het niet vanzelfsprekend om helemaal digitaal mee te zijn. Volgens de Barometer Digitale Inclusie stelt het probleem zich vooral bij laaggeschoolden en mensen met een laag inkomen. Maar ook ouderen, personen met een migratieachtergrond en alleenstaanden zijn kwetsbaar voor digitale uitsluiting. Er zijn in alle lagen van de bevolking mensen die moeite hebben met digitale tools.

Ondernemingen doen er goed aan om hun werknemers digitaal bij te scholen. Maar ook particulieren spelen hier een rol. In dit artikel leggen we uit hoe u iemand helpt die digitaal minder vaardig is.

In de brochure Aan de slag als digihelper vindt u nuttige info en doorverwijzingsmogelijkheden.

Signalen herkennen

In uw eigen omgeving is het duidelijk wie digitaal minder vaardig is. In een familiale context waar een vertrouwensband is, zullen (groot)ouders om hulp vragen bij pakweg een nieuwe versie van een bankapp. Of ze willen digitaal contact met de kleinkinderen, maar weten niet hoe dat in zijn werk gaat.

Wees u ervan bewust dat een gebrek aan digitale vaardigheden samengaat met onzekerheid en schaamte. Het veroorzaakt ook een gevoel van onveiligheid in die onbekende digitale wereld.

De vraag herkennen en de zin in leren capteren, maken deel uit van de eerste stap. Ga het gesprek aan en normaliseer de kwestie. Wijs er bijvoorbeeld op dat maar liefst de helft van de bevolking last heeft met digitale tools.

Komt de vraag niet?

Soms benoemen mensen het probleem niet of stellen ze geen vragen. Er zijn in uw kennissenkring misschien mensen die liever niet met Payconiq betalen, of heel negatief staan tegenover smartphones, apps en alles wat digitaal is.

Dat is natuurlijk hun volste recht. Ondernemingen en overheden moeten waar mogelijk oplossingen blijven voorzien voor offline communicatie en cashbetalingen.

Maar soms gaat achter die negatieve houding ook onzekerheid en vermijdingsgedrag schuil. Denkt u dat de persoon in kwestie hulp wil om digitaal vaardiger te worden? Ga dan het gesprek aan over gemeenschappelijke interesses en digitale oplossingen, zoals een app om te wandelen of een andere hobby.
Een van de grootste valkuilen voor zogenaamde ‘digihelpers’ is de smartphone of laptop uit de handen van de digitaal minder vaardige persoon trekken.Alenka Le Compte

Goede praktijken en valkuilen

Een van de grootste valkuilen voor zogenaamde ‘digihelpers’ is de smartphone of laptop uit de handen van de digitaal minder vaardige persoon trekken. Ze lossen dan alles snel zelf op. Daarmee is het urgente probleem misschien wel van de baan. Maar de persoon in kwestie leert niets bij.

Het is beter om de dingen samen te doen. Probeer het kennisniveau in te schatten. Start laagdrempelig, bijvoorbeeld met videobellen of een app rond een interesse. Pas daarna zet u geduldig stappen richting moeilijkere toepassingen zoals Itsme, online bankieren of de online belastingaangifte.

Er zijn ook tal van (boven)lokale initiatieven om mensen te helpen met hun digitale vaardigheden. Meer info in de vermelde brochure.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Alenka Le Compte Staff Member digital inclusion Mediawijs
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Deel:
Later lezen
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven