Hevige koersreacties
De koersreacties op dag van publicatie waren doorgaans vrij hevig, met positieve uitschieters van zo’n 10% bij o.a. Amazon, LVMH, Essilor, Nestlé… en hevige correcties van om en bij de 10% bij o.a. Meta, Netflix, L’Oréal, STM… L’Oréal zag zijn koers met 7% dalen na een organische omzetgroei van 4,2% tegenover 4,9% verwacht. Hermès publiceerde zoals verwacht een mooie organische groei van 9%, maar de koers daalde alsnog met 2% door het ontbreken van een positieve verrassing.
De markt reageert daarbij niet enkel op afwijkingen ten opzichte van de winstverwachtingen op zich, maar soms ook op evoluties bij de belangrijkste groeidrijfveren, vooruitzichten of investeringsplannen.
Terwijl de gecumuleerde cashflow voor de S&P500-bedrijven met 12% steeg, dikten de investeringen met 18% aan. Zo was de negatieve koersreactie bij Meta te wijten aan het nogmaals optrekken van de investeringsbehoefte voor AI, de daardoor verwachte toename van de afschrijvingen en een negatieve fiscale impact van de Big Beautiful Bill Act op de nettowinst. Bij sommige aandelen vormde de publicatie van de resultaten ook al eens een aanleiding om winst te nemen, na een voorafgaande mooie koersstijging en hoge beleggerspositionering.