Overzicht
- Frankrijk worstelt met stijgende schulden en het onvermogen het beleid fundamenteel te hervormen.
- Duitsland breekt met het verleden en kiest resoluut voor een historisch investeringsbeleid.
- Risicopremies op Franse obligaties stijgen boven die van Portugal en Griekenland.
- Duitse aandelen aantrekkelijk, vooral in defensie en infrastructuur.
Frankrijk en Duitsland: ieder met een eigen stijl, samen bepalend voor Europa
“Mode vervaagt, stijl blijft,” zei Coco Chanel ooit. Die gedachte blijkt verrassend toepasbaar op het economische beleid van Frankrijk en Duitsland. Beide landen vormen al decennialang het hart van het Europese (economische) beleid en spelen een sleutelrol in internationale onderhandelingen, zoals nu in het handelsconflict met de VS. Maar, hoewel ze vaak zij aan zij opereren op het diplomatieke toneel, verschillen hun economische stijlen fundamenteel. Frankrijk en Duitsland zijn als iconische modehuizen: herkenbaar, invloedrijk, maar elk met een uitgesproken signatuur. Frankrijk draagt al decennia een ‘deficit-accessoire’ dat maar niet uit de mode raakt: sinds 1974 is er geen begrotingsoverschot meer geweest. Duitsland daarentegen stond jarenlang bekend om zijn sobere, degelijke begrotingsdiscipline, tot recente geopolitieke en economische schokken het klassieke model deden wankelen.
Frankrijk: haute couture met losse naden
De Franse economie lijkt stabiel, maar kampt met ernstige structurele problemen. De staatsschuld stijgt richting 118% van het bbp, en de rentelasten bedragen nu al 10% van het staatsbudget en deze zullen tegen 2030 bijna verdubbelen. Dat zorgt ervoor dat Frankrijk meer uitgeeft aan rentelasten dan aan defensie (!). Met een belastingdruk van 45% en een overheidsbeslag van 57% behoort Frankrijk tot de zwaarst belaste economieën van Europa. De recente politieke onrust rond de pensioenhervorming versterkt het beeld van een land dat zijn economische beleid dringend moet hertekenen. Al decennialang klinkt de roep om hervorming, maar in tegenstelling tot de modesector die zichzelf voortdurend vernieuwt, blijft structurele vernieuwing in Frankrijk bijzonder moeilijk.
Een nieuwe stijl voor Duitsland: expansie in plaats van evenwicht
Duitsland kiest voor een ongeziene koerswijziging in het gevoerde beleid. Zo besliste de regering bijna €800 miljard te investeren in defensie en infrastructuur tegen 2029. Het begrotingstekort stijgt tijdelijk boven 3% van het bbp, een duidelijke breuk met de traditionele Duitse begrotingsdiscipline. Deze expansieve aanpak, inclusief belastingverlagingen en investeringen in spoorwegen, bruggen en andere strategische sectoren, moet de economie een nieuwe impuls geven. En dat is broodnodig. De economische groei is al geruime tijd zwak. Voor 2025 wordt gerekend op een bbp-groei tussen –0,1% en +0,4%, wat neerkomt op stagnatie. We wachten voorlopig op een concrete uitwerking van de aangekondigde plannen. Door de gekende traagheid in de implementatie van beleidskeuzes, moeten we wellicht nog even geduld hebben.
Marktvertrouwen in Europa: hoe beleggers navigeren tussen Parijs en Berlijn
Duitsland blijft aantrekkelijk voor beleggers. In februari 2025 stroomde er €1,28 miljard naar Duitse aandelenfondsen, vooral in defensie en financiën. Ook Duitse staatsobligaties blijven populair als veilige haven, mede door de verwachte renteverlagingen van de ECB en het tanende vertrouwen in Amerikaanse staatsobligaties. Frankrijk toont een gemengd beeld. Aandelen uit sectoren met een structureel potentieel, zoals defensie en luchtvaart, blijven aantrekkelijk. Franse staatsobligaties daarentegen verliezen terrein: de risicopremie ligt inmiddels boven die van Portugal en Griekenland, wat wijst op een toenemende bezorgdheid over de overheidsfinanciën. Zonder ingrijpende hervormingen komt de kredietwaardigheid van Frankrijk steeds meer onder druk te staan, met negatieve gevolgen voor de financieringskosten en het vertrouwen van beleggers.
Conclusie: stijl is belangrijk, maar de pasvorm is alles
Beleggen in Europa vraagt om een oog voor detail. In een volatiele omgeving blijft diversificatie essentieel, ook wanneer het gaat om de keuze tussen twee Europese economische zwaargewichten. Duitsland biedt kansen via zowel aandelen als obligaties, gesteund door een robuust investeringsbeleid en het vertrouwen van beleggers. Frankrijk daarentegen moet haar economische fundamenten herzien om opnieuw geloofwaardigheid op te bouwen. Want zelfs de mooiste handtas verliest waarde als de voering scheurt.
Kerncijfers van 8/7/2025
|
Index |
Slotkoers |
+/- |
Sinds begin 2025 |
België: Bel-20 |
4475,18 |
-0,27% |
4,94% |
Europa: Stoxx Europe 600 |
545,71 |
0,41% |
7,50% |
VS: S&P 500 |
6225,52 |
-0,07% |
5,85% |
Japan: Nikkei |
39688,81 |
0,26% |
-0,52% |
China: Shangai Composite |
3497,48 |
0,70% |
4,35% |
Hongkong: Hang Seng |
24148,07 |
1,09% |
20,38% |
Euro/dollar |
1,17 |
-0,39% |
12,92% |
Brent olie |
70,19 |
0,80% |
-6,09% |
Goud |
3292,62 |
-0,79% |
25,42% |
Belgische 10 jaarsrente |
3,23 |
|
|
Duitse 10 jaarsrente |
2,64 |
|
|
Amerikaanse 10 jaarsrente |
4,41 |
|
|
U vond dit artikel de moeite?
Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief
Ik schrijf mij in
De inlichtingen en meningen opgenomen in onderhavig artikel zijn toelichtingen met een louter informatief karakter. Zij kunnen in geen geval beschouwd worden als adviezen of aanbevelingen van fiscale, juridische of andere aard. Zij houden geen rekening met uw persoonlijke situatie.
Wij verzoeken u dan ook uw raadsman te contacteren vooraleer enige beslissing te nemen die rechtstreeks of onrechtstreeks gebaseerd is op de inlichtingen vervat in deze communicatie. Deze Algemene Bankvoorwaarden vormen het algemene kader van de conventionele relatie tussen BNP Paribas Fortis NV kredietinstelling met maatschappelijke zetel gevestigd is in 1000 Brussel, Warandeberg 3 - B.T.W. BE 0403.199.702 - RPR Brussel, onder het prudentieel toezicht van de Nationale Bank van België, Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel en de controle inzake beleggers- en consumentenbescherming van de Autoriteit van Financiële Diensten en Markten (FSMA), Congresstraat 12-14, 1000 Brussel en ingeschreven als verzekeringsagent onder FSMA-nr. BE 0403.199.702.