Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
Europa zet voluit in op elektrische voertuigen
Mobiliteit Volgen De categorie volgen
22 MRT

Europa zet voluit in op elektrische voertuigen

22.3.2022
Henri-Julien de Cockborne – Head of industry research group for automotive, industrials & capital goods at BNP Paribas
Henri-Julien de Cockborne Head of industry research group for automotive, industrials & capital goods at BNP Paribas
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 21.3.2022 13:45
Gepubliceerd op 22.3.2022 06:45
Goedkopere en efficiëntere batterijen versnellen de elektrificatie van ons wagenpark. Europa is zich bewust van de uitdagingen en wil zijn achterstand goedmaken.

Overzicht

  • Het aandeel van elektrische wagens in de autoverkoop is sterk gestegen
  • Betere prestaties en goedkopere batterijen veroorzaken deze evolutie
  • Binnen enkele jaren kosten ze evenveel als wagens met een verbrandingsmotor
  • Dankzij innovatie zullen we elektrische wagens in alle segmenten inzetten
  • Europa moet wel zijn achterstand inhalen in de productie van batterijen
Enkele jaren geleden waren elektrische auto’s nog een zeldzaamheid. Vandaag zijn ze voor veel gebruikers een haalbare kaart. In 2021 waren volledig elektrische auto's en plug-in hybrides goed voor 18% van de verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie. In 2019 bedroeg dat aandeel in de verkoop nog maar 4%. Tegen 2025 zal dit percentage naar verwachting tussen 20% en 30% liggen.

Er zijn uiteraard verschillende redenen voor deze doorbraak, zoals de verstrenging van de CO2-emissienormen en het milieubewustzijn. Maar de belangrijkste is de voortdurende verbetering van de batterijen.
Batterijen zijn goed voor 30% tot 40% van de prijs van een elektrisch voertuig. Ze zijn zwaar en groot.

Prijspariteit in 2025

Batterijen zijn goed voor 30% tot 40% van de prijs van een elektrisch voertuig. Ze zijn zwaar en groot. Maar batterijen zijn de laatste tien jaar sterk verbeterd. De batterijdichtheid nam volgens Bloomberg New Energy Finance (BNEF) met gemiddeld 7% per jaar toe. Dat komt neer op bijna een verdubbeling in tien jaar tijd. Met andere woorden: de actieradius van voertuigen verdubbelde voor hetzelfde gewicht. De prijs van batterijen zakte van 1.000 dollar per kWh in 2010 tot 160 dollar in 2019. BNEF voorspelt dat die in 2024 nog maar 100 dollar zal bedragen. Niet-gesubsidieerde elektrische voertuigen en wagens met een verbrandingsmotor zullen evenveel kosten tussen 2024 en 2028, afhankelijk van het scenario en het type auto.

Nieuwe technologie

Dankzij batterijen met een hoog nikkelgehalte wordt kobalt veel minder gebruikt. Dat drukt de kosten en de sociale impact - denk maar aan de schrijnende omstandigheden in de Congolese kobaltmijnen.

Lithium-ijzer-fosfaatbatterijen zijn minder compact, maar goedkoper. Ze zouden perfect zijn voor instapmodellen en voertuigen voor stadsbezorging.

Op lange termijn betekent de solid-state batterij een technologische doorbraak. Die heeft een betere actieradius, een kortere oplaadtijd, en is veiliger. Veel fabrikanten kondigden voor de tweede helft van dit decennium al solid-state voertuigen aan met competitieve kosten. Nissan heeft het over een batterijprijs van 75 dollar per kWh: dat is 45% minder dan een lithiumbatterij in 2020.
Europa wil lokaal batterijproductiecapaciteit ontwikkelen binnen ESG-normen.Henri-Julien de Cockborne

Industriële uitdaging

De ontwikkeling van elektrische voertuigen is een echte industriële uitdaging voor Europa. Vandaag domineert Azië de batterijmarkt, met het risico dat banen naar daar verdwijnen.

Maar Europa maakt een inhaalbeweging. Het is de bedoeling om hier een lokale batterijproductiecapaciteit te ontwikkelen, binnen de ESG-normen van de Europese Commissie. Die wil een geïnstalleerd vermogen van meer dan 400 GWh bereiken in 2025, tegenover 45 GWh in 2020. Eén GWh vertegenwoordigt een investering tussen de 40 en 100 miljoen dollar. Dit biedt dus reële kansen voor beleggers.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Henri-Julien de Cockborne Head of industry research group for automotive, industrials & capital goods at BNP Paribas
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Deel:
Later lezen
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven