Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
België loopt voor in leasing tweedehandsvoertuigen
Mobiliteit Volgen De categorie volgen
8 AUG

België loopt voor in leasing tweedehandsvoertuigen

8.8.2024
Yves Ceurstemont – Head of Consulting Arval
Yves Ceurstemont Head of Consulting Arval
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 6.8.2024 12:29
Gepubliceerd op 8.8.2024 07:29
Al 55% van de Belgische ondernemingen maakt gebruik van tweedehandsvoertuigen. Wat betreft tweedehandsbestelwagens zitten we ver boven het Europees gemiddelde.

Het Arval Mobility Observatory-platform peilt geregeld naar de evoluties in de fleetmarkt. In het laatste onderzoek bevroeg het 300 Belgische ondernemingen en zo'n 6.000 Europese. België blijkt niet alleen een bedrijfswagenland pur sang, maar behoort ook tot de Europese top wat betreft tweedehandsvoertuigen in bedrijfswagenparken.

De belangrijkste drijfveren voor het integreren van gebruikte voertuigen in de bedrijfsvloot zijn efficiëntie en kostenbesparing. Dit geldt zowel voor ondernemingen als voor de eindgebruikers.

De grafiek toont hoe we scoren in verhouding tot de andere Europese landen qua inzet van tweedehandsvoertuigen (minstens 1 per onderneming).

Personenwagen versus bestelwagen

Vooral de Belgische kmo’s (tot 99 werknemers) zetten in op tweedehandspersonenwagens:

  • Vier op de tien kleine ondernemingen (maximaal 10 werknemers) gebruiken tweedehands personenwagens.
  • Vijf op de zes kleine ondernemingen die nog geen tweedehandsauto gebruiken, zeggen dat binnenkort te gaan doen.
  • Grote ondernemingen (met meer dan 500 werknemers) kiezen nog altijd voor nieuwe auto’s: maar 23% onder hen gebruikt vandaag occasiewagens.

Bij bestelwagens zien we net het omgekeerde:

  • Maar 3 op 10 heel kleine ondernemingen gebruiken momenteel tweedehandsbestelwagens.
  • 48% van de grote ondernemingen gebruikte al tweedehandsbestelwagens. Nog eens een kwart van hen zeggen dat binnen de drie jaar te zullen doen.
De onmiddellijke beschikbaarheid lag aan de basis van de doorbraak van tweedehandsbedrijfswagens.Yves Ceurstemont

Vaker dan de buurlanden

Belgische ondernemingen kiezen vaker voor tweedehands dan hun buitenlandse collega’s. Dat geldt zeker voor bestelwagens. Belgische ondernemingen zien er een slimme financiële oplossing in. Ze gebruiken ze ook als snel beschikbaar operationeel voertuig voor nieuwe installateurs en salesmedewerkers, die klanten bezoeken.

De onmiddellijke beschikbaarheid lag aan de basis van de doorbraak van tweedehandsbedrijfswagens. Na corona lieten nieuwe wagens vaak lang op zich wachten. In België hoort een wagen vaak bij het loonpakket. Ondernemingen willen er soms niet op wachten. Zo ontdekten ze de voordelen van tweedehandsleasing. Levertermijnen zijn ondertussen terug genormaliseerd, maar ze erkennen de voordelen van de tweedehandsmarkt.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Yves Ceurstemont Head of Consulting Arval
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Deel:
Later lezen
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven