Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
De fiscaliteit van bedrijfswagens in 2025
Mobiliteit Volgen De categorie volgen
4 DEC

De fiscaliteit van bedrijfswagens in 2025

4.12.2024
Yves Ceurstemont – Head of Consulting Arval
Yves Ceurstemont Head of Consulting Arval
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 4.12.2024 14:26
Gepubliceerd op 4.12.2024 14:26
De fiscaliteit blijft bedrijfswagens richting ecologische alternatieven sturen. De fiscale voordelen voor auto’s met een verbrandingsmotor worden zoals voorzien verder afgebouwd. Wat betekent dit?
De regering nam in 2022 een aantal maatregelen om bedrijfswagens die emissies uitstoten fiscaal minder aantrekkelijk te maken. Sinds juli 2023 gelden er maatregelen die stelselmatig aangescherpt worden. Vanaf 1 januari 2026 is de aankoop of lease van een personenwagen met CO2-uitstoot niet langer fiscaal aftrekbaar.
Vanuit de Arval Mobility Observatory Barometer, een jaarlijks onderzoek naar bedrijfsmobiliteit in heel Europa, weten we dat er nog steeds weerstand bestaat tegenover de aanschaf van elektrische auto’s, met name vanwege de hoge aankoopprijs. Nochtans blijkt vanuit een total cost of ownership-analyse dat het gebruik van een elektrische wagen (kost van aanschaf of lease, onderhoud, verbruik en belastingen) goedkoper uitvalt dan bij een brandstofwagen. Het is dus niet alleen een milieusparende, maar ook een kostenbesparende keuze.
Voertuigen met nuluitstoot blijven 100% aftrekbaar als ze worden aangeschaft voor 1 januari 2027.Yves Ceurstemont

De aanpassingen in detail

De overheid maakt gebruik van een aantal mechanismen om brandstofauto’s fiscaal minder interessant te maken. Zo wordt de maximale fiscale aftrek verlaagd en de solidariteitsbijdrage (of CO2-taks) verhoogd. Het percentage van de fiscale aftrek is afhankelijk van de aanschafdatum van het voertuig.
  • Enkel voertuigen op fossiele brandstof aangeschaft voor 1 juli 2023 behouden hun fiscale aftrek, zoals bepaald door de gehanteerde formule.
  • De fiscale aftrek van fossiele voertuigen aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 neemt elk jaar af. In 2025 kunt u ze nog voor maximaal 75% aftrekken. In 2026 wordt de fiscale aftrek verder beperkt tot 50%, in 2027 tot 25% om dan helemaal terug te vallen tot 0% in 2028.
  • Voertuigen met nuluitstoot blijven 100% aftrekbaar als ze worden aangeschaft voor 1 januari 2027. Vervolgens wordt de aftrekbaarheid voor zulke nieuwe wagens geleidelijk verminderd.
De minimumaftrek vervalt vanaf 1 januari 2025, wat betekent dat de aftrek vanaf dan 0% kan zijn.Yves Ceurstemont

Ondergrens valt weg

Naast een maximumaftrek is er vandaag ook een minimumaftrek. In 2024 ligt die nog op 50% (of 40% voor wagens met een uitstoot van 200 g/km of meer). Deze minimumaftrek vervalt vanaf 1 januari 2025, wat betekent dat de aftrek vanaf dan 0% kan zijn. Dit geldt voor brandstofauto’s met een hogere uitstoot:
  • bij dieselwagens met een uitstoot van 240 g/km;
  • bij benzinewagens met een uitstoot hoger dan 253 g/km.
Ook via de RSZ-bijdrage worden brandstofauto’s minder aantrekkelijk gemaakt. Zo wordt de minimumbijdrage vanaf 2025 elk jaar verhoogd én (sinds 2023) ook vermenigvuldigd met een stijgende factor (2,25 in 2024, 2,75 in 2025, 4,00 in 2026, 5,50 vanaf 2027).
Voor bedrijfsvoertuigen is het aangewezen om bij aanschaf of lease te kiezen voor elektrische wagens.Yves Ceurstemont

Achterpoortjes sluiten

Alle werkgevers betalen sociale of solidariteitsbijdragen, maar de beperking van de fiscale aftrek van autokosten is enkel van toepassing in de vennootschapsbelasting. Vanaf 1 januari 2026 wordt de nieuwe regeling ook doorgetrokken naar organisaties die onderhevig zijn aan de rechtspersonenbelasting. Dat betekent dat in de toekomst ook bijvoorbeeld private stichtingen en vzw's zullen worden belast a rato van 25% op de kosten van aan werknemers toegekende brandstofwagens.
De conclusie is eenvoudig: voor bedrijfsvoertuigen is het aangewezen om bij aanschaf of lease te kiezen voor elektrische wagens. Deze keuze is sowieso goedkoper over de hele levensduur van het voertuig bekeken.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Yves Ceurstemont Head of Consulting Arval
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Deel:
Later lezen
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven