Kan ik altijd en overal laden als het nodig is? Dat is dé bezorgdheid van mensen die een elektrisch voertuig (EV) willen kopen of leasen, zeker als ze thuis geen laadpunt hebben. De laatste jaren kwamen er veel laadpalen bij. Maar de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten, ACEA, zegt dat er in de EU tegen 2030 6,8 miljoen laadpalen nodig zijn om de emissiedoelstellingen te halen. Daarom zouden er in Europa 14.000 laadpalen per week moeten bijkomen. Nu zijn het er maar 2.000 per week. Er komen wel inventieve oplossingen, zoals mobiele laadpalen en laadpunten in lichtmasten en elektriciteitskasten. In België zijn publieke laadpalen ongelijk verdeeld. In Wallonië is er een grote achterstand. Daardoor kopen of leasen Walen minder EV’s.
Zijn er genoeg laadpalen?
Volgens sectororganisatie Febiac waren er eind 2021 52.084 zuiver elektrische voertuigen ingeschreven in België (naast 117.857 plug-in hybrides). Puur mathematisch zijn er nu genoeg laadpalen, maar er komen natuurlijk meer en meer EV's bij. Belgische chauffeurs rijden volgens Car-Pass gemiddeld 42 kilometer per dag. De gemiddelde actieradius van een EV is 310 à 425 kilometer (middenklassers en grote wagens). Gemiddeld volstaat dus één laadbeurt per week. Auto's staan het grootste deel van de tijd stil. Zelfs wie maar twee dagen per week naar kantoor gaat, kan daar vlot zijn auto opladen als er laadpunten beschikbaar zijn. Zoniet, dan kan het aan een publieke laadpaal, aan een (duurdere) fast charger of thuis.
Thuis of op het werk?
Als u een auto leaset, zit de installatie van een laadpunt vaak in het leasingcontract. De werkgever betaalt de verbruikte stroom meestal terug op basis van een gemiddeld tarief van de CREG (de federale Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas). Op het werk is het soms dringen bij de laadpalen. We zullen dus moeten leren onze auto te verplaatsen als hij geladen is. Gelukkig bestaan er apps die u melden als de batterij vol is.
Bij publieke laadpalen betaalt u soms extra als uw auto volgeladen blijft staan. Gebruikers van elektrische voertuigen zullen moeten leren anticiperen. Dat betekent: niet alleen hun vakantietraject slim inplannen, maar hun wagen ook altijd op tijd laden.