Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
Zijn er genoeg publieke laadpalen in België?
Mobiliteit Volgen De categorie volgen
7 SEP

Zijn er genoeg publieke laadpalen in België?

7.9.2022
Constance van de Vyvere – Product manager Arval Re-Lease
Constance van de Vyvere Product manager Arval Re-Lease
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 6.9.2022 12:37
Gepubliceerd op 7.9.2022 05:37
Het aantal publieke laadpalen in België verdubbelde op twee jaar tijd. Voldoende laadpalen zullen de laadstress bij gebruikers (in spe) wegnemen en de invoering van elektrische voertuigen versnellen.
Kan ik altijd en overal laden als het nodig is? Dat is dé bezorgdheid van mensen die een elektrisch voertuig (EV) willen kopen of leasen, zeker als ze thuis geen laadpunt hebben. De laatste jaren kwamen er veel laadpalen bij. Maar de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten, ACEA, zegt dat er in de EU tegen 2030 6,8 miljoen laadpalen nodig zijn om de emissiedoelstellingen te halen. Daarom zouden er in Europa 14.000 laadpalen per week moeten bijkomen. Nu zijn het er maar 2.000 per week. Er komen wel inventieve oplossingen, zoals mobiele laadpalen en laadpunten in lichtmasten en elektriciteitskasten. In België zijn publieke laadpalen ongelijk verdeeld. In Wallonië is er een grote achterstand. Daardoor kopen of leasen Walen minder EV’s.
Zelfs wie maar twee dagen per week naar kantoor gaat, kan daar vlot zijn auto opladen.

Zijn er genoeg laadpalen?

Volgens sectororganisatie Febiac waren er eind 2021 52.084 zuiver elektrische voertuigen ingeschreven in België (naast 117.857 plug-in hybrides). Puur mathematisch zijn er nu genoeg laadpalen, maar er komen natuurlijk meer en meer EV's bij. Belgische chauffeurs rijden volgens Car-Pass gemiddeld 42 kilometer per dag. De gemiddelde actieradius van een EV is 310 à 425 kilometer (middenklassers en grote wagens). Gemiddeld volstaat dus één laadbeurt per week. Auto's staan het grootste deel van de tijd stil. Zelfs wie maar twee dagen per week naar kantoor gaat, kan daar vlot zijn auto opladen als er laadpunten beschikbaar zijn. Zoniet, dan kan het aan een publieke laadpaal, aan een (duurdere) fast charger of thuis.
Gebruikers van elektrische voertuigen zullen moeten leren anticiperen.Constance van de Vyvere

Thuis of op het werk?

Als u een auto leaset, zit de installatie van een laadpunt vaak in het leasingcontract. De werkgever betaalt de verbruikte stroom meestal terug op basis van een gemiddeld tarief van de CREG (de federale Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas). Op het werk is het soms dringen bij de laadpalen. We zullen dus moeten leren onze auto te verplaatsen als hij geladen is. Gelukkig bestaan er apps die u melden als de batterij vol is.

Bij publieke laadpalen betaalt u soms extra als uw auto volgeladen blijft staan. Gebruikers van elektrische voertuigen zullen moeten leren anticiperen. Dat betekent: niet alleen hun vakantietraject slim inplannen, maar hun wagen ook altijd op tijd laden.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Constance van de Vyvere Product manager Arval Re-Lease
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Deel:
Later lezen

De inlichtingen en meningen opgenomen in onderhavig artikel zijn toelichtingen met een louter informatief karakter. Zij kunnen in geen geval beschouwd worden als adviezen of aanbevelingen van fiscale, juridische of andere aard. Zij houden geen rekening met uw persoonlijke situatie. Wij verzoeken u dan ook uw raadsman te contacteren vooraleer enige beslissing te nemen die rechtstreeks of onrechtstreeks gebaseerd is op de inlichtingen vervat in deze communicatie. Deze Algemene Bankvoorwaarden vormen het algemene kader van de conventionele relatie tussen BNP Paribas Fortis NV kredietinstelling met maatschappelijke zetel gevestigd is in 1000 Brussel, Warandeberg 3 - B.T.W. BE 0403.199.702 - RPR Brussel, onder het prudentieel toezicht van de Nationale Bank van België, Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel en de controle inzake beleggers- en consumentenbescherming van de Autoriteit van Financiële Diensten en Markten (FSMA), Congresstraat 12-14, 1000 Brussel en ingeschreven als verzekeringsagent onder FSMA-nr. BE 0403.199.702.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven