Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
Digitale inclusie: wat loopt er mis en wat kan beter?
Trends Volgen De categorie volgen
22 NOV

Digitale inclusie: wat loopt er mis en wat kan beter?

22.11.2022
Saskia Van Uffelen – Digital Skills Leader in Belgium
Saskia Van Uffelen Digital Skills Leader in Belgium
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 21.11.2022 11:55
Gepubliceerd op 22.11.2022 06:55
Om de digitale inclusie te bevorderen, moeten overheden en werkgevers beter en positiever communiceren. We moeten ook volop inzetten op schaalvergroting van initiatieven die hun nut al bewezen hebben.
Het is nog maar tien jaar geleden sinds Europa met zijn ‘Digitale Agenda’ inzette op meer digitale toepassingen voor bedrijven, overheden en mensen. Misschien moeilijk om voor te stellen, maar in 2012 was ICT (informatie- en communicatietechnologie) voor veel mensen nog een ver-van-mijn-bedshow. Lang niet iedereen had toen al een pc of een laptop. Veel van de huidige digitale toepassingen bestonden nog niet.

De snelheid waarmee de digitalisering onze maatschappij verandert, is ongelooflijk. Maar mensen zijn niet gemaakt om zich zo snel aan te passen, dus is het begrijpelijk dat de digitale geletterdheid eerder achteruit- dan vooruitgaat. Al is dat geen reden om bij de pakken te blijven neerzitten. Het is tijd om te leren uit onze fouten en om actie te ondernemen.
We moeten de term ‘levenslang leren’ ombuigen naar een positief gevoel: leve lang leren!

Leve lang leren

Wat ging er fout? Om te beginnen moeten we toegeven dat noch de industrie, noch de overheid erin geslaagd is om positief te communiceren over digitalisering. De media belichten vooral de negatieve gevolgen van de digitale evolutie. De term ‘levenslang leren’ klinkt voor sommigen als een gevangenisstraf zonder einde. We moeten die negatieve bijklank ombuigen naar een positief gevoel: leve lang leren!

Het is goed dat er cijfers zijn over digitale ongeletterdheid. Maar het beschikbare budget om digitale inclusie te bevorderen gaat beter naar projecten die werken dan naar een zoveelste studie. We weten ondertussen wat werkt. Laten we de relance-middelen van de overheid dus vooral investeren in het opschalen van die projecten.

Tijd voor actie

Het traditionele onderwijs slaagt er alleen niet in om digitale achterstand weg te werken. Initiatieven die zich richten op kwetsbare doelgroepen zijn een zeer goede vervollediging. Laten we ervoor zorgen dat die initiatieven volop van elkaar kunnen leren. En laten we de meest succesvolle projecten opschalen om een groter deel van de digitaal meest kwetsbare Belgische burgers te bereiken.

Bedrijven moeten ondertussen ook leren anders te rekruteren. Van iemand die een korte opleiding volgde bij een organisatie als BeCode, Campus 19 of MolenGeek, mag je als bedrijf verwachten dat zo’n kandidaat over voldoende skills beschikt om mee te draaien in een systeem van continu leren. Maar dan zal je als bedrijf ook echt moeten zorgen voor zulke opleidingen, ook op maat van starters.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Saskia Van Uffelen Digital Skills Leader in Belgium
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Deel:
Later lezen
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven