Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
Een laadpaal bij u thuis? Hierop moet u letten
Mobiliteit Volgen De categorie volgen
16 MEI

Een laadpaal bij u thuis? Hierop moet u letten

16.5.2024
Dumont Grégory – Product Manager Arval
Dumont Grégory Product Manager Arval
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 15.5.2024 09:48
Gepubliceerd op 16.5.2024 08:00
Een elektrische laadpaal thuis is zeker interessant. Zelfs als uw werkgever de kosten van de aanschaf en installatie niet (volledig) vergoedt.

Waar u ook rijdt op Belgische wegen, u komt steeds meer privélaadstations tegen. Ondertussen heeft al 30% van de bestuurders die bij Arval een wagen leasen thuis een laadoplossing. Een privélaadpaal installeren is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk, bijvoorbeeld voor wie in een rijhuis zonder oprit of garage woont. Of in een flatgebouw waar de mede-eigenaars het niet toestaan.

Wie betaalt voor de installatie van de laadoplossing thuis, is een andere kwestie. Bij de introductie van elektrisch rijden enkele jaren geleden besloten veel werkgevers de kosten volledig op zich te nemen om de transitie te versnellen. Sommige bedrijven doen dit nog altijd. Soms kunt u een laadpaal ook aanschaffen via het cafetariaplan. Vaak zijn de kosten van de laadpaal een optie binnen het leasingcontract.

Gespreid over de duur van een leaseperiode heeft de aanschaf van een laadpaal een minimale impact op de huurprijs.Grégory Dumont

Kosten en baten van een laadpaal thuis

Als u een bedrijfswagen hebt (of er in de toekomst een krijgt) en u beschikt over een eigen oprit of garage, dan is het aangewezen om te kiezen voor een slimme laadpaal thuis. Reken hiervoor op een bedrag van ongeveer 2150 euro, installatie inbegrepen. Gespreid over de duur van een leaseperiode (gemiddeld 48 maanden) heeft dit een minimale impact op de huurprijs.

Een slimme laadpaal is voor de leaserijder nuttig omdat zo'n toestel de laadactiviteit kan monitoren en verwerken naar andere systemen, bijvoorbeeld die van de werkgever, het sociaal secretariaat of het leasingbedrijf. Zo kunnen zij u vergoeden voor de kosten van het laden thuis.

Vanuit werkgeversstandpunt heeft laden op het werk de voorkeur (want dat kost het minst). Op de tweede plaats komt laden thuis. Publiek laden is doorgaans het duurst. In de car policy vinden werknemers terug hoeveel ze maximaal publiek mogen laden.

Verandert u van werk of leasingmaatschappij, dan kunt u uw laadpaal blijven gebruiken en de stroomkosten recupereren indien de car policy dat toelaat.Grégory Dumont

Extra voordelen van een slimme laadpaal

Aan een slimme laadpaal thuis zijn nog een aantal voordelen verbonden. In combinatie met een energiemanagementsysteem verbruikt u optimaal uw eigen zonnestroom en vermijdt u piekverbruiken maximaal (dat laatste wordt nu al aangemoedigd in Vlaanderen met het capaciteitstarief.

Verandert u van werk of leasingmaatschappij, dan kunt u uw slimme laadpaal blijven gebruiken en de stroomkosten recupereren indien de car policy dat toelaat. Het is zelfs mogelijk om uw partner aan dezelfde laadpaal te laten laden, zelfs als hij of zij bij een andere leasingmaatschappij is aangesloten. De provider maakt uw laadpaal dan semipubliek, zodat u er meerdere voertuigen mee kunt laden - elk via hun eigen laadpas. 

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Dumont Grégory Product Manager Arval
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Deel:
Later lezen
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven