Overzicht
- De fiets werd de afgelopen tien jaar populairder bij pendelaars
- Om meer mensen op de fiets te krijgen, doet de overheid heel wat – vooral op fiscaal vlak
- Op de kilometervergoeding van € 0,23/km betaal je geen belastingen en sociale bijdragen
Terwijl fietsen vroeger eerder als recreatief werd gezien, is voor velen de fiets meer en meer een echt vervoermiddel geworden. Die trend zien we al een tiental jaar in Vlaanderen, in Brussel en rond de grote Waalse steden. Meer en meer mensen zijn overtuigd van de voordelen van fietsen: beter voor het milieu, gezond, ontspannend, extra lichaamsbeweging in de dagelijkse routine… Tegelijk remmen onder meer files, parkeerproblemen, lage-emissiezones en de verbanning van vervuilende voertuigen het gebruik van de auto af. Zo wordt de (elektrische) fiets een handigere en snellere oplossing dan de auto, ook voor het woon-werkverkeer.
De mensen hebben meer oog voor het milieu, hun welzijn of hun gezondheid. Ook hebben ze genoeg van files en parkeerproblemen.
Geen voordeel alle aard
De overheid levert ook grote inspanningen om de fiets aan te prijzen als vervoermiddel voor professionele verplaatsingen. Lokaal, door fietspaden aan te leggen in en tussen de steden, en nationaal, met fiscale stimulansen. Tot 0,2 euro per kilometer is de vergoeding voor werknemers die met de fiets komen werken, vrijgesteld van belastingen en sociale bijdragen. Stelt een onderneming een bedrijfsfiets ter beschikking? Dan geldt dat niet langer als een voordeel alle aard voor de werknemer, die een belastingvrijstelling krijgt. De werkgever van zijn kant kan de bijbehorende kosten voor 120% aftrekken.
Steeds meer ondernemingen leasen bedrijfsfietsen voor hun werknemers of nemen de fiets op in mobiliteitspakketten.
Bedrijfsfiets of zelfbediening
Steeds meer ondernemingen leasen fietsen voor hun werknemers, net zoals bedrijfswagens. De werknemer kiest een model dat bij hem past, de werkgever regelt de rest: onderhoud, herstellingen, verzekeringen... Sommige bedrijven bieden ‘mobiliteitspakketten’ aan, met daarin een auto, een budget voor het openbaar vervoer en een abonnement voor een fietsdeelsysteem. In almaar meer steden zijn zulke zelfbedieningsfietsen te vinden en ook de NMBS bouwt een eigen netwerk uit rond bepaalde stations. Tot slot ontwikkelt zich in sommige steden, zoals Antwerpen, ook een commercieel aanbod van langetermijnverhuur van fietsen op basis van maandabonnementen.Ook dat kan een oplossing zijn voor wie een aankoop wilt vermijden.