Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
De langere weg naar de zelfrijdende auto
Mobiliteit Volgen De categorie volgen
15 OKT

De langere weg naar de zelfrijdende auto

15.10.2019
Philippe Kahn – Arval Mobility Manager
Philippe Kahn Arval Mobility Manager
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 14.10.2019 11:50
Gepubliceerd op 15.10.2019 07:00
Enkele jaren geleden leek de zelfrijdende auto bijna realiteit. Die voorspelling blijkt nu te optimistisch. Of leidt de autonome auto alsnog tot disruptie in de nabije toekomst?

Overzicht

  • Volledig autonoom rijden blijkt toch niet zo makkelijk realiseerbaar
  • Nieuwe personenauto’s hebben al wel tal van zelfrijdende voorzieningen
  • Almaar autonomere voertuigen zullen in de toekomst de weg delen met niet-autonome
  • Het blijft mogelijk dat Elon Musk nog snel iets uit zijn hoed tovert
  • Chauffeurs, overheden en bedrijven moeten zich voorbereiden op de transitie
Het leek nog maar een kwestie van jaren voor chauffeurs veilig het nieuws of een serie zouden kunnen bekijken terwijl hun auto hen ter bestemming bracht en zichzelf parkeerde. Inmiddels hebben de grote automerken hun ambities voor zelfrijdende voertuigen bijgesteld. De reden? De mens. Uit tests blijkt dat het haalbaar is om autonome voertuigen op de openbare weg te laten rijden. Maar het is veel moeilijker om te voorspellen wat de andere weggebruikers precies gaan doen. Het is mogelijk om een auto te bouwen die nergens meer tegenaan zou rijden. Maar hij zou constant in de remmen gaan en té voorzichtig rijden, vertelde Huei Pen, mobiliteitsspecialist aan de University of Michigan, onlangs in The New York Times.

Rijdt u ook al (deels) autonoom?

Hoewel de totaal autonome auto verder weg lijkt dan enkele jaren geleden, hebben nieuwe personenwagens wel al heel wat zelfrijdende snufjes. Actieve parkeerassistenten parkeren auto's volledig autonoom. Dankzij adaptieve cruisecontrol botst u niet op uw voorligger. Heel wat auto's doen in de file al het werk. Andere systemen houden uw auto aan hoge snelheden binnen de rijstrook.
Maar u blijft als chauffeur wel zelf verantwoordelijk voor wat het voertuig doet. En dat zal nog wel even zo blijven. We evolueren wellicht naar een hybride mobiliteitsmodel waarin almaar autonomere voertuigen de weg delen met niet-autonome voertuigen. Vooral die mix blijft een heikele kwestie voor beide partijen.
De invoering van volledig autonome auto’s zal langer duren dan voorspeld. Ze zullen niet meteen het hele mobiliteitsvraagstuk oplossen.

Een miljoen robotaxi’s tegen 2020

En toch beweert Elon Musk, CEO van Tesla, dat hij in 2020 een miljoen autonome robotaxi's in het verkeer zal brengen. Of dat lukt, weten we niet, maar het blijft boeiend om na te denken over een wereld met (veel, maar niet uitsluitend) zelfrijdende voertuigen.

Hoe passen we de wetgeving aan? Hoe zit het met verzekeringen? In de wetenschap dat een op tien jobs met auto's te maken heeft, wat betekent deze evolutie voor chauffeurs en carrossiers? Als Musks taxidroom werkelijkheid wordt, evolueren we dan naar algemene deelmobiliteit? Hoe zullen we op vakantie gaan? Kunnen we parkeerplaatsen afschaffen? Worden oude mensen mobieler? Sturen we kinderen met de taxi naar school? En staan we dan gewoon autonoom stil in de file?
Autoconstructeurs en leasebedrijven zullen zich moeten heruitvinden als mobiliteitsaanbieders.Philippe Kahn

Bent u al voorbereid?

De invoering van volledig zelfrijdende wagens zal langer duren dan voorspeld. Ze zullen niet meteen het hele mobiliteitsvraagstuk oplossen. Toch is het belangrijk dat overheden, verzekeringsmaatschappijen, autoconstructeurs en leasebedrijven zich nu al op de transitie voorbereiden.
Overheden kunnen bijvoorbeeld denken aan concessies voor een beperkt aantal operatoren, zoals nu ook met mobiele netwerken het geval is. Zo vermijden ze een wildgroei van deelmobiliteit. Autoconstructeurs en leasebedrijven zullen zich moeten heruitvinden als mobiliteitsaanbieders. En de autogebruikers? Die zullen hopelijk genieten van veel veiliger verkeer en van een keuze aan mobiliteitsoplossingen voor elk doel en elk budget.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Philippe Kahn Arval Mobility Manager
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Trefwoorden: Focus Mobiliteit
Deel:
Later lezen
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven