1 juli 2023 was een kantelpunt voor de vergroening van het bedrijfswagenpark.
Wagens met een klassieke verbrandingsmotor verliezen sindsdien geleidelijk aan hun fiscale aftrekbaarheid. Ze kosten almaar meer voor de werkgever. Elektrische wagens behouden langer hun fiscale voordelen en zijn de norm. Helaas zijn nog niet alle werknemers gebaat met een elektrische wagen. Voor stadsbewoners die in een appartement wonen en thuis of op het werk geen oplaadfaciliteiten hebben, is een elektrisch voertuig moeilijk haalbaar. Sommige werknemers vragen zich zelfs openlijk af of een bedrijfswagen wel de beste oplossing is voor hun mobiliteit - zeker als het de tweede auto is in het gezin.
Mobility as a Service (MaaS)
Almaar meer werkgevers gaan als antwoord op deze uitdaging op zoek naar alternatieve mobiliteitsoplossingen voor hun medewerkers. Mobility as a Service-apps (MaaS) spelen daarin een rol. Daarmee combineren werknemers verschillende mobiliteitsdiensten. Ze kopen ze aan op het moment dat ze ze nodig hebben. Op een werkdag boekt een werknemer er bijvoorbeeld een treinticket naar Brussel mee, plus een ritje met een deelfiets om de laatste kilometer af te leggen. Op een vrije dag dient de app voor een tramticket naar de zoo. Of voor een uitstapje met een deelwagen. En tijdens een citytrip koopt hij of zij met het budget een ticket voor de metro.
Beperkt de werklast voor de werkgever
Mobility as a Service biedt ook voor de werkgever voordelen. Via het MaaS-platform houdt u als werkgever automatisch zicht op alle kosten, de gekozen mobiliteitsdiensten en de CO2-uitstoot van uw medewerkers. Het hele proces verloopt digitaal. Daardoor vermijdt u extra werklast. De app’s matchen ook perfect met het fiscaalvriendelijke mobiliteitsbudget. Dat is een budget dat u als werkgever toekent aan uw werknemers, in ruil voor of als aanvulling op hun bedrijfswagen. Als ze de app gebruiken, moeten werknemers geen tickets en betaalbewijsjes meer bijhouden. De app rekent ook automatisch alle kosten af en boekt ze in.