Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
Streven naar een duurzamere bedrijfswereld
#MyFuture Entrepreneurship Volgen De categorie volgen
5 JAN

Streven naar een duurzamere bedrijfswereld

5.1.2022
Caroline Palumbo – Investment Communication Manager
Caroline Palumbo
Caroline Palumbo Investment Communication Manager
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 4.1.2022 12:43
Gepubliceerd op 5.1.2022 06:43
Via een goed bestuur, transparantie, concrete maatregelen en goede gewoonten is duurzaamheid voor elk bedrijf mogelijk. Zelfs al maakt Covid bepaalde beslissingen moeilijker.

Overzicht

  • Duurzame ontwikkeling onderscheidt zich door vijf belangrijke eigenschappen
  • Drie pijlers zijn essentieel: de sociale, de economische en de ecologische
  • De strijd tegen de uitstoot van broeikasgassen staat centraal in het hele proces
  • Bedrijven zijn wettelijk verantwoordelijk voor de negatieve impact die de actoren in hun productieketens veroorzaken
  • Bedrijven kunnen allerhande stappen zetten om te verduurzamen
Duurzame ontwikkeling houdt burgers en politici steeds meer bezig. De regelgeving krijgt ook almaar meer vorm. Veel bedrijven omarmden de verandering intussen. Er zijn evenwel verschillende punten om rekening mee te houden op het vlak van verduurzaming. Duurzame ontwikkeling onderscheidt zich door vijf belangrijke eigenschappen:
  1. Een sterke governance met incentives die gekoppeld zijn aan milieu- en sociale prestaties.
  2. Veel engagement ten aanzien van alle stakeholders, een luisterend oor en opleidingen (ook voor werknemers).
  3. Langetermijnvooruitzichten die betrouwbaar zijn.
  4. Gedetailleerde, realistische, geplande en concrete maatregelen.
  5. Sterke transparantie.
Het is logisch dat een bedrijf wil overstappen naar een duurzamer model.

De drie pijlers van duurzame ontwikkeling

Deze drie pijlers zijn essentieel: de sociale, de economische en de ecologische.
  1. De sociale en menselijke pijler vinden we zowel binnen als buiten bedrijven terug. Bedrijven zijn de plek bij uitstek om duurzame waarden te ontwikkelen omdat ze zo divers zijn. Iedereen kan een belangrijke bijdrage leveren aan dit sociale verhaal. Denk aan mentorschap, waarin bedrijven een essentiële rol spelen, omdat ze zo hun expertise doorgeven aan de maatschappij.
  2. Binnen de economische pijler is het logisch dat het bedrijf zijn ecosysteem verder uitbouwt en overstapt naar een duurzamer model. Maar tegelijkertijd moet het ook rekening houden met de risico's.
  3. Ecologie is de meest in het oog lopende pijler, omdat de strijd tegen de opwarming van de aarde iedereen bezighoudt. Het terugdringen van broeikasgassen is een topprioriteit.
050122_wm_graph_nl

Elk initiatief telt

Hoe groot een bedrijf ook is, alle beetjes helpen om te verduurzamen. Het gaat onder meer om goede gewoonten die men ook buiten de werkplek kan aanleren:
  • Verminder het energieverbruik door ruimtes niet onnodig te verwarmen.
  • Stel toestellen automatisch in, programmeer elektrische installaties en verlichting, en schakel computers en andere apparaten uit.
  • Recycleer afval en moedig werknemers aan om te sorteren.
  • Optimaliseer het versturen van e-mails, bijvoorbeeld door grote bijlagen te beperken (want die verbruiken veel CO2).
  • Geef de voorkeur aan zachte mobiliteit, carpooling en openbaar vervoer.
  • Ontwikkel de reflex van hergebruik en recyclage: de principes van de circulaire economie.
De burger heeft ook een impact. Met name door te beleggen in meer verantwoorde actieve fondsen, en dus in duurzame bedrijven.Caroline Palumbo

Het belang van Scope 3

Bedrijven zijn wettelijk verantwoordelijk voor de negatieve impact die de actoren in hun productieketens veroorzaken. Europa wordt bovendien steeds strenger voor de uitstoot van broeikasgassen, die in drie scopes worden onderverdeeld om de koolstofvoetafdruk van een bedrijf te berekenen.
  1. Scope 1 omvat de directe uitstoot (verwarming, brandstof, enzovoort).
  2. Scope 2 omvat indirecte energiegerelateerde uitstoot.
  3. Scope 3, alle andere indirecte uitstoot, is zeer breed, maar mogen we niet onderschatten. Denk bijvoorbeeld aan de aankoop van goederen en grondstoffen, het woon-werkverkeer en zakenreizen. Scope 3 blijft dé grote uitdaging voor elk bedrijf.
De burger heeft ook een impact. Met name door te beleggen in meer verantwoorde actieve fondsen, en dus in duurzame bedrijven.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in
Caroline Palumbo

Uw expert

Caroline Palumbo Investment Communication Manager
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Deel:
Later lezen
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven