Het Arval Mobility Observatory-platform peilt geregeld naar de evoluties in de fleetmarkt. In het laatste onderzoek bevroeg het 300 Belgische ondernemingen en zo'n 6.000 Europese. België blijkt niet alleen een bedrijfswagenland pur sang, maar behoort ook tot de Europese top wat betreft tweedehandsvoertuigen in bedrijfswagenparken.
De belangrijkste drijfveren voor het integreren van gebruikte voertuigen in de bedrijfsvloot zijn efficiëntie en kostenbesparing. Dit geldt zowel voor ondernemingen als voor de eindgebruikers.
De grafiek toont hoe we scoren in verhouding tot de andere Europese landen qua inzet van tweedehandsvoertuigen (minstens 1 per onderneming).
Vooral de Belgische kmo’s (tot 99 werknemers) zetten in op tweedehandspersonenwagens:
Bij bestelwagens zien we net het omgekeerde:
Belgische ondernemingen kiezen vaker voor tweedehands dan hun buitenlandse collega’s. Dat geldt zeker voor bestelwagens. Belgische ondernemingen zien er een slimme financiële oplossing in. Ze gebruiken ze ook als snel beschikbaar operationeel voertuig voor nieuwe installateurs en salesmedewerkers, die klanten bezoeken.
De onmiddellijke beschikbaarheid lag aan de basis van de doorbraak van tweedehandsbedrijfswagens. Na corona lieten nieuwe wagens vaak lang op zich wachten. In België hoort een wagen vaak bij het loonpakket. Ondernemingen willen er soms niet op wachten. Zo ontdekten ze de voordelen van tweedehandsleasing. Levertermijnen zijn ondertussen terug genormaliseerd, maar ze erkennen de voordelen van de tweedehandsmarkt.
U vond dit artikel de moeite?