Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
Mobiliteit na corona: tijd voor de shift
Mobiliteit Volgen De categorie volgen
5 OKT

Mobiliteit na corona: tijd voor de shift

5.10.2021
Philippe Kahn – Arval Mobility Manager
Philippe Kahn Arval Mobility Manager
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 4.10.2021 13:38
Gepubliceerd op 5.10.2021 05:38
Staan we weer massaal in de file of verandert er iets in onze dagelijkse mobiliteit? De files zijn alvast terug, maar toch zal de coronaperiode een kantelpunt blijken in de mobiliteit van de Belg.

Overzicht

  • Een paar dagen thuiswerk voor wie dat kan, is een blijver
  • Dat heeft gevolgen voor de mobiliteit en het autogebruik in het bijzonder
  • Alle elementen zijn aanwezig voor een grondige mindshift in onze mobiliteit
  • We evolueren naar een vorm van slimme ketenmobiliteit
Aanwezigheid op de werkvloer is minder essentieel geworden. Sommige vergaderingen kunnen perfect virtueel verlopen.
Na de zomervakantie leken de files terug van weggeweest. Het Vlaams Verkeerscentrum telde eind augustus en begin september zelfs 14% meer filezwaarte dan in dezelfde periode twee jaar geleden, maar ook 4,2% minder autoverkeer. Het lijkt erop dat er iets fundamenteel is veranderd in de mobiliteit van de autorijdende Belg.

Die verandering zien we vooral bij bureauwerkers met mogelijkheid tot thuiswerk. Voor hen werd telewerk een standaard tijdens de coronaperiode, wat zich vertaalde in een sterke afname van het brandstofverbruik en minder files. Nu de coronamaatregelen grotendeels zijn teruggeschroefd, blijkt thuiswerk voor die beroepen een blijver, met minstens één à twee structurele telewerkdagen. Dat leidt tot minder auto's op de weg.

Mobiliteitsshift

Als we uitzoomen, gaat het over een belangrijke mobiliteitsshift. Permanente aanwezigheid op de werkvloer is minder essentieel geworden. Sommige vergaderingen kunnen perfect virtueel verlopen. Zelfs bij klantenbezoeken lijkt virtueel bezoek vaker de bovenhand te halen.

Alles is aanwezig voor een mindshift waarbij men beter gaat nadenken over het nut van een verplaatsing, en over de manier waarop we ons verplaatsen indien nodig.

Maar thuiswerk en televergaderen zijn niet de enige factoren die voor verandering zorgen. Ook innovaties in het mobiliteitsaanbod dragen daartoe bij. Dat blijkt uit het succes van deelplatformen (voor fietsen, steps en auto's), de opkomst van de e-bike en als kers op de taart de slimme mobiliteitsapp.

Openbaar vervoer

We zien het ook al in andere Europese landen: openbaar vervoer neemt een meer centrale rol in bij verplaatsingen. We spreken van ketenmobiliteit, waarbij openbaar vervoer de ruggengraat vormt van de dagelijkse verplaatsingen en deelmobiliteit zorgt voor de laatste kilometers naar de bestemming - bij voorkeur binnen een geïntegreerd online ticketingsysteem of met behulp van een slimme mobiliteitsapp.

De leasewagen blijft daarbinnen zijn nut hebben voor bepaalde verplaatsingen, maar is niet altijd de eerste keuze. Wel blijft hij voor veel gebruikers een onmisbaar deel van de mobiliteitsketen.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Philippe Kahn Arval Mobility Manager
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Deel:
Later lezen
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven