Menu
Priority Banking
Private Banking
Wealth Management
De bank voor een wereld in verandering
Vervuilende wagens niet langer welkom in Gent
Mobiliteit Volgen De categorie volgen
30 DEC

Vervuilende wagens niet langer welkom in Gent

30.12.2019
Philippe Kahn – Arval Mobility Manager
Philippe Kahn Arval Mobility Manager
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Aangemaakt op 27.12.2019 14:49
Gepubliceerd op 30.12.2019 08:00
Vanaf 1 januari 2020 zijn vervuilende auto’s niet meer welkom in Gent. Ook andere steden in België hebben een lage-emissiezone ingevoerd of overwegen dat. Wat kunt u als bestuurder doen?

Overzicht

  • De euronorm en brandstof bepalen of u vanaf 01/01/2020 toegang hebt tot de LEZ Gent
  • Voor bedrijfswagens en private lease-wagens is er in principe geen probleem
  • Wie geen toegang heeft, kan kiezen voor het openbaar vervoer of deelmobiliteit
  • Voor oldtimers ouder dan 40 jaar is een uitzondering voorzien
Gent voert vanaf begin januari 2020 een lage-emissiezone in (LEZ). Voortaan mogen de meest vervuilende wagens niet meer binnen in het stadscentrum. Uniek is de LEZ in Gent niet. Antwerpen deed dat al in 2017 en Brussel begin 2018.

De kans is groot dat andere steden zullen volgen. Zo zouden Mechelen en Willebroek een LEZ invoeren vanaf 1 januari 2021. Ook de Waalse overheid creëerde een kader waarin gemeentes kunnen beslissen om een LEZ in te voeren. Namen, Luik en Eupen zouden de eerste steden worden met een LEZ. Vanaf 1 januari 2023 wordt het volledige Waalse Gewest zelfs een LEZ.

Wie mag Gent binnenrijden?

In Gent wordt de volledige binnenstad – het gebied binnen de R40-ringweg – een lage-emissiezone. De controle zal net als in Antwerpen en Brussel automatisch gebeuren via slimme camera’s op de toegangswegen.

Of u Gent binnen mag rijden, hangt af van de brandstof en de euronorm van uw wagen (zie tabel). Zo zijn de voorwaarden strenger voor dieselwagens. De euronorm – een Europese milieustandaard – vindt u op het inschrijvingsbewijs van uw auto (in de rubriek ‘milieuklasse’). Staat er geen euronorm vermeld, dan geldt de datum van eerste inschrijving. U kunt hier controleren of u met uw wagen Gent binnen mag. Opgelet, vanaf 2025 worden de voorwaarden verstrengd.
Of u Gent binnen mag rijden, hangt af van de brandstof en de euronorm van uw wagen.
Een deelauto kan een oplossing zijn voor wie af en toe in Gent moet zijn.Philippe Kahn

Wat als u een oude auto heeft?

Voor wie met een bedrijfswagen rijdt, is er in principe geen probleem. Deze auto’s worden om de vier à vijf jaar ingeruild, waardoor de vloot aan bedrijfswagens in België jong is. Deze wagens voldoen dan ook aan de huidige toelatingsnormen. Ook wie een auto huurt via een private lease-contract hoeft zich geen zorgen te maken.

Wie met een oudere wagen rijdt die niet voldoet aan de toelatingsnormen, zal een LEZ-dagpas moeten kopen om Gent binnen te mogen. Deze dagpas kost 35 euro. Opgepast, u mag maar acht keer per jaar zo’n dagpas kopen. Als u regelmatig in Gent moet zijn, moet u ofwel een nieuwe wagen kopen ofwel het openbaar vervoer gebruiken. Gaat u maar af en toe naar Gent, dan kan een deelauto ook een oplossing zijn.
Oldtimers ouder dan 40 jaar kunnen een toelating kopen om de LEZ in Gent in te rijden.Philippe Kahn

Uitzondering voor oldtimers

Er is een uitzondering voorzien voor oldtimers die ouder dan 40 jaar zijn. Zij mogen de LEZ binnenrijden op voorwaarde dat voor een toelating werd betaald. Die toelating – die u net als de dagpas online kunt kopen – kost tussen 25 euro (voor een week) en 345 euro (voor een jaar).

Opgelet, voertuigen tussen 25 en 40 jaar oud vallen niet onder deze uitzondering, ongeacht of ze een O-nummerplaat hebben. Enkel de leeftijd van het voertuig telt.

U vond dit artikel de moeite?

Ontdek andere artikels in onze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief

Ik schrijf mij in

Uw expert

Philippe Kahn Arval Mobility Manager
Volgen De expert volgen
Bekijk alle experts
Deel:
Later lezen
De opinies op deze site zijn die van de auteurs en geven niet noodzakelijk het standpunt van BNP Paribas Fortis weer.

Doe mee met MyExperts

Blijf op de hoogte van de recentste beleggingstips

Al ingeschreven?

Meld u aan om het artikel te lezen.

Nog geen account? Inschrijven